Carnaval en de laatste loodjes tot aan de vakantie - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu Carnaval en de laatste loodjes tot aan de vakantie - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu

Carnaval en de laatste loodjes tot aan de vakantie

Blijf op de hoogte en volg Inge

23 Maart 2014 | Aruba, Oranjestad

Het is weer eens tijd voor een update!
Geen bezoek meer deze keer, maar wel genoeg andere dingen te doen. Al merk ik wel dat ik steeds meer middagen rustig op mijn bank buiten door breng, dus dat is een goed teken. Ik maak me minder druk op school: voor twee uur naar huis, soms thuis nog wat doen, en dan is het weer goed. In het weekend werk ik meestal ook nog een paar uurtjes, en zo vind ik langzaam mijn nieuwe ritme. Een heel verschil met mijn ritme in Nederland: tot half zes, zes uur op school blijven, maar dan ook helemaal niks meer doen thuis. Het heeft allebei zijn voordelen. Dat ritme kan ik hier echter niet aanhouden omdat ik op school geen computer heb en die heb ik wel echt nodig om mijn werk te kunnen doen.

De kinderen zijn druk de laatste weken. We zitten nu in een hele lange periode: van kerst tot Pasen aan een stuk door, met alleen twee maandagen met carnaval vrij en afgelopen week maandag en dinsdag vanwege een nationale feestdag.
Een hele week vrij was fijner geweest: rustiger en iedereen had even goed bij kunnen tanken. Je merkt dat de kinderen op hun tandvlees lopen, en de juffen eigenlijk ook. Nog drie volle weken en dan nog twee dagen, en dan hebben we lekker anderhalve week Paasvakantie! Aftellen dus, want dan kom ik voor een weekje terug naar Nederland! Heerlijk om iedereen weer te zien en bij te kletsen!

Maar eerst deze week nog rapporten. Altijd weer een bijzondere gelegenheid, want de oudergesprekken worden vaak met handen en voeten gevoerd, of met behulp van de leerling die als tolk optreedt, omdat de meeste ouders geen Nederlands of Engels spreken. Gelukkig hoeven nu alleen de ouders op gesprek te komen die ik zelf graag wil spreken, dus dat scheelt. Al is dit nog meer dan een halve klas…
De normering voor de overgang op het eind van het schooljaar is streng. Voor taal en rekenen moeten in totaal minimaal 11 punten worden gehaald waarbij slechts 1 vijf is toegestaan. Het totaal aantal punten voor de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur) moet bij elkaar 16 zijn, waarbij ook maar weer 1 vijf is toegestaan. Vooral dit laatste levert voor veel kinderen problemen op! Toetsen worden slecht geleerd en de taal is voor veel kinderen nog steeds een barrière. Deze week de klas maar weer flink toespreken voor de laatste periode en hopen dat dit helpt…

Tegelijk met carnaval in Nederland was hier de grote parade van het carnaval op Aruba. Omdat het de 60-jarige viering was van carnaval hier, was het echt een grote parade: 5,5 uur lang alleen maar wagens met live muziek, mooie pakken die voor sommige mensen een maandsalaris kosten, veel dansen en vrolijke mensen. Daaraan vooraf waren al zes weken met feesten, optochten en andere festiviteiten geweest, waar ik eigenlijk niet zo heel veel van mee heb gekregen, maar het was wel heel leuk om te zien hoe het carnaval hier leeft!

Verder is het op het moment een beetje spannend of ik in mijn huis kan blijven wonen. Het staat te koop en er zijn twee weken geleden kijkers geweest die blijkbaar geïnteresseerd zijn, want ze zijn bezig met uitzoeken of ze de financiering rond kunnen krijgen. Het zijn aardige mensen, maar ik hoop echt dat het niet lukt… Heb sowieso geen zin om weer te moeten verhuizen, en daarbij bevalt deze plek me zo goed… Rustig, geen geluidsoverlast, ik kan met Benji direct de natuur in (als je de rommel weg denkt), ruim, plaats voor bezoek…
Duim maar allemaal dat ik hier kan blijven wonen!

Tenslotte ben ik gisteren nog even hals over kop bij de tandarts geweest want er was een stuk van mijn voortand afgebroken en ik wilde er niet mee wachten tot maandag. Wat een belevenis… Eerst uitzoeken wie überhaupt mijn tandarts is, om daarna tot de conclusie te komen dat deze niet in het telefoonboek of op internet staat. Daarna uitzoeken welke tandarts dan weekenddienst heeft (dank je wel buurman), daar telefonisch geen contact krijgen, andere buurman bellen of die nog iets weet, en ondertussen contact houden met vrienden die voor me op zoek gaan naar andere tandartsen of langs de praktijk van die tandarts met weekenddienst rijden om te kijken of daar iemand is (dank je wel lief vriendje en vriendinnetje!). Uiteindelijk kreeg ik een tandarts zonder weekenddienst aan de telefoon die zei dat ik tussen twaalf en twee bij de tandarts met weekenddienst terecht kon. Het was kwart over een… Ben in de auto gesprongen en kon inderdaad direct terecht. Twintig minuten later zag ik er weer prima uit! :-D

Tot zover mijn belevenissen! Tot over een maand in Nederland!!

Dikke kus!
Inge

  • 23 Maart 2014 - 18:11

    Ruth :

    Hoi Inge,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Weer vele ervaringen rijker zo te lezen. Nog even volhouden tot de vakantie. De rest van je avonturen hoor ik graag in Nederland.
    Groetjes uit Wessem, Ruth

  • 23 Maart 2014 - 21:30

    Tonny En Pieter:

    Hoi Inge,

    Gelukkig voor jou een beetje meer rust. En altijd buiten zitten. Wat een luxe. Leuke foto's. Je zult de week in Nederland wel tijd tekort komen. We hopen je te zien op de verjaardag van mag en pap. Tot dan, groetjes Tonny en Pieter




  • 23 Maart 2014 - 21:35

    Agnes Hebben:

    Ha die Inge, leuk om iedere keer je berichten te lezen,toch wel met regelmaat iets te beleven, maar iedere keer komt alles weer goed. frisse groeten vanuit Heel grtjs. van ons. misschien tot over enkele weken.

  • 23 Maart 2014 - 22:11

    Wendy:

    Ha Inge,
    Leuk om je reisverslag weer te lezen.
    Daan vindt het erg leuk dat je elke keer terug reageerd!
    Mam zegt hij dan kijk wat juf Inge terug heeft geschreven,echt leuk.
    We missen je wel hier,Daan zegt nog steeds was juf Inge er nog maar!
    Mocht je nou tijd over hebben als je in Nederland bent,kom je maar een bakkie doen,Daan zou het super vinden en wij ook!
    Gr Wendy.

  • 23 Maart 2014 - 22:28

    Papa En Mama:

    Ha lieve Inge.
    Ook toevallig. Hadden het er net over dat je allang niet geschreven had. Pak nu om half elf nog het tablet en ziedaar..Altijd leuk en mooie foto's.

    Liefs Papa en Mama.

  • 24 Maart 2014 - 01:14

    Nienke:

    Duidelijk meer rust, super fijn x

  • 26 Maart 2014 - 20:46

    Syl Hennissen:

    Hoi Inge,

    We lezen je verhalen nog met regelmaat. Leuk hoor ! Teng gaat weer super in groep 4..

    Ik kreeg net een berichtje van een vriendin...ze schreef: "moet je eens googlen op HP de Tijd Karbonkel". Dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan.... het lag vorig jaar dus niet alleen aan Teng... ha ha... hij wil er nog steeds niets over horen....

    Heel graag tot een volgend verhaal !!

    Groetjes Syl Hennissen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Welkom op mijn waarbenjij.nu website! Het is zover. Op 1 augustus 2013 zal ik voor drie jaar naar Aruba vertrekken om te gaan werken in het onderwijs. Dit ga ik doen in Oranjestad, de hoofdstad van dit eiland op de Nederlandse Antillen. Omdat ik jullie graag op de hoogte wil houden van al mijn bezigheden en ontwikkelingen op dit 'One Happy Island', zal ik op deze site een blog bijhouden. Ik vind het erg leuk om ook te horen hoe het met jullie gaat, dus laat vooral een berichtje achter bij mijn blogs!

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 31973

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Juli 2016

Aruba

Landen bezocht: