Arubaanse instanties - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu Arubaanse instanties - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu

Arubaanse instanties

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 Augustus 2013 | Aruba, Oranjestad

Inmiddels ben ik al een week op dit mooie eiland, maar heb ik nog steeds niet veel meer gezien dan de buurt waar ik nu woon, een stukje van de stad en het strand.
Wat ik wel veel heb gezien zijn de verschillende instanties waar ik mee te maken krijg.
Anno 2013 zou je denken dat er toch behoorlijk veel digitaal kan, maar zoals dat wel vaker het geval is op Aruba heeft de tijd hier stil gestaan en moet je voor elk wissewasje naar de betreffende instantie toe. Het liefst vaker dan één keer.
Het begon maandagochtend bij SKOA, de stichting waar ik voor ga werken. Op een bijna militaristische manier werd ons duidelijk gemaakt (‘ik vertel het maar 1 keer, dus luister goed, want anders heb je pech’) wat ons te doen stond: eerst naar de gemeente voor inschrijving, daarna naar de AZV voor je ziektekostenverzekering, vervolgens naar het belastingkantoor voor je persoonsnummer en ten slotte naar de bank voor het openen van een rekening. En dat allemaal vóór donderdagochtend 10.00 uur.
‘Waar blijft dat poco poco?’, dacht ik nog. Maar goed, met de instelling van 2 a 3 dingen op een dag zou het in principe moeten lukken.
Dus wij, vol goede moed, op weg naar de gemeente. Daar hebben we ongeveer drie kwartier moeten wachten voor we onze inschrijving hadden. Let wel: tijdelijke inschrijving. Een dag of vier later konden we terug komen voor onze definitieve inschrijving. Inmiddels was het rond de middag (al twee dingen gedaan op een dag) dus zijn we maar iets gaan eten. ’s Middags opnieuw moed verzameld en naar de AZV gegaan. Daar zaten al een aantal andere meiden die ook voor SKOA gaan werken een behoorlijk lange tijd te wachten, samen met een stuk of 30 andere mensen. Gelukkig voor ons was een van de andere meiden vrij snel aan de beurt, waarna we allemaal wisten dat het afsluiten van een verzekering met een met een tijdelijke inschrijving onmogelijk was. Vijf minuten later was het pand van AZV een stuk leger ☺

Genoeg gedaan voor deze dag. Afgesproken dat we de volgende ochtend (dinsdag) om 7.00 zouden vertrekken naar de belasting om ons persoonsnummer aan te vragen. De instanties hier gaan tussen 7.30 en 7.45 open, dus als we op tijd daar zouden zijn, zou het er misschien wat minder druk zijn.
Nou, om 9.30 verlieten we het pand. Reken maar uit hoe lang we hebben moeten wachten op een handeling van 5 minuten. Maar ja, we waren weer een bewijs rijker.
Op naar de bank. Om een heel lang verhaal kort te maken: om half drie was ik, totaal gaar, terug in mijn appartement. Met een lopende rekening, een spaarrekening en een creditcard. Enig aandachtspunt is dat ik volgende week terug moet om de bankpas op te halen, en nog een week later (mits de aanvraag voor mijn creditcard goed gekeurd wordt) nog eens om die pas op te halen.

Inmiddels is de week voorbij en heb ik mijn definitieve inschrijving opgehaald (ik ben dus nu echt officieel inwoner van Aruba), mijn pasje voor de ziektekostenverzekering is geregeld(met waardeloze foto; iedereen die mijn linkeroog een beetje kent weet hoe die op een flits reageert), mijn persoonsnummer en in theorie mijn bankrekeningen.
Nog te regelen: mijn bankpassen met random reader en een Arubaans telefoonnummer. Want toen ik in de telefoonwinkel binnen kwam en zag dat er nog minimaal 50 mensen voor me waren, heb ik me maar omgedraaid.
O ja, en het leuke is: als ik over twee maanden een eigen woning heb, mag ik alle instanties opnieuw af om mijn nieuwe adres door te geven...

Ik ben gisteren en vandaag ook al op mijn nieuwe school geweest, maar daar zal ik de volgende keer meer over vertellen. Een tipje van de sluier: tijdens de eerste vergadering vlogen de begrippen ‘handelingsplannen’ en ‘groepsoverzichten’ meerdere malen over de tafel. En ik maar denken dat ik dat werk allemaal achter me had gelaten…

Liefs
Inge

  • 10 Augustus 2013 - 09:59

    Papa En Mama:

    Ha lieve Inge,

    Heel veel verhalen hadden we al gehoord via skype, maar is toch leuk om het nog even na te lezen.

    Wat school betreft kun je daar misschien nog heel veel voor de mensen betekenen i.v.m. handelingsplannen en groepsoverzichten.

    Heel fijn weekend.
    Dikke kus Papa en Mama.

  • 10 Augustus 2013 - 14:47

    Hans:

    Ik hoor, dat je mogelijk van alles kunt hebben aan formulieren die bij ons enkele jaren geleden gebruikt werden. Hoef je alles dus niet opnieuw uit te vinden.
    Kun je daar wel zaken kopiëren?

  • 10 Augustus 2013 - 15:29

    Inge Beek:

    Hoi Hans,
    Ik heb alle spullen meegenomen vanuit Thorn en Wessem en heb de intern begeleider al laten weten dat ik alles digitaal heb. Ik neem ze maandag mee naar school. Kopiëren lukt, maar printen wordt een wat lastiger verhaal. Nou ja, ik ga het wel zien! Eerst nu van het weekend genieten!

  • 10 Augustus 2013 - 18:44

    Ingrid Linssen :

    Hoi Inge,

    Leuk om al je ervaringen te lezen! Hopelijk een beetje rust als al dat papier-gedoe klaar is...Wat betreft dat linkeroog: dat zit in de familie, dus ik weet precies wat je bedoelt, ha,ha! Kan trouwens nooit erger zijn dat die van mij op dit moment: vol bloeduitstortingen van het laseren, het ziet er niet uit!
    Succes!

    Groetjes, Ingrid

  • 11 Augustus 2013 - 13:28

    Agnes Hebben:

    Hallo Inge, Leuk om je verslagen te lezen, roept gelijk weer herinneringen op, Martijn heeft 14 maanden op Aruba gewerkt, en om die reden zijn Wiel en ik zijn er met mijn zus Els 12 jaar geleden ook op Aruba geweest en hebben toen in dat zelfde apartement gelogeerd dat op de foto staat. De leguaanen liepen toen ook al vrij en vrank rond, en we hebben ons toen laten vertellen dat ze ook wel eens op het menu staan. Je moet wel veel tijd in alle formaliteiten steken,maar ook dat houd een keer op, verder zijn er ook nog genoeg leuke dingen te beleven en het is er altijd relax. grtjs. van ons en we blijven je volgen. Agnes.

  • 15 Augustus 2013 - 09:34

    Ine Coolen:

    Hallo Inge,

    Met veel plezier lees ik je verhalen over het reilen en zeilen op Aruba. Toen ik je onlangs sprak, straalde je van geluk toen je over deze grote oversteek vertelde.
    Ik vind het ontzettend knap dat je deze stap hebt gezet.

    Heel veel succes en geluk!

    Groetjes, ine

  • 14 Oktober 2013 - 01:58

    Salima:

    Heeey inge,

    Leuke verslagen wat je mee maakt ik ben nu ook tijdje op aruba en allemaal dingen aan het regelen!
    Het is zeer vervelend hoe je dingen moeten regelen! Als je het leuk vindt kunnen we mailen ken niet veel mensen die zelf uit nl zijn op aruba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Welkom op mijn waarbenjij.nu website! Het is zover. Op 1 augustus 2013 zal ik voor drie jaar naar Aruba vertrekken om te gaan werken in het onderwijs. Dit ga ik doen in Oranjestad, de hoofdstad van dit eiland op de Nederlandse Antillen. Omdat ik jullie graag op de hoogte wil houden van al mijn bezigheden en ontwikkelingen op dit 'One Happy Island', zal ik op deze site een blog bijhouden. Ik vind het erg leuk om ook te horen hoe het met jullie gaat, dus laat vooral een berichtje achter bij mijn blogs!

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 1245
Totaal aantal bezoekers 31768

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Juli 2016

Aruba

Landen bezocht: