Eerste indruk op school - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu Eerste indruk op school - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu

Eerste indruk op school

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 Augustus 2013 | Aruba, Oranjestad

Zo, de eerste week op school zit erop. Nou ja, de eerste drie dagen, want we zijn pas op woensdag begonnen. Laat ik maar zeggen dat het een bijzondere ervaring was. Ben in elk geval blij dat het weekend is!

Afgelopen weekend hebben we hier bij Camacuri regelmatig gepraat met iemand die hier vier en een half jaar in het onderwijs heeft gewerkt. Ze is afgelopen week terug gevlogen naar Nederland, maar ze heeft in die paar dagen een paar goede tips gegeven die ik echt in mijn oren heb geknoopt. De belangrijkste was: Loslaten…

Het onderwijs is echt anders dan in Nederland. Het grootste verschil is de taalbarrière. De meeste kinderen op school zijn wel op Aruba geboren, maar hun ouders komen uit Peru, Venezuela, Colombia of andere Zuid-Amerikaanse landen. Ze spreken dus thuis geen Nederlands, en dat zorgt ervoor dat ze veel van de instructie niet verstaan. Het is dus zaak om langzaam te praten en veel te ondersteunen met beelden, maar zonder digibord is dat erg lastig. Daarbij durven kinderen vaak ook niet te vragen. Gevolg is dat er (tot nu toe tenminste) weinig interactie ontstaat tussen de klas en de leerkracht. Ik probeer maar om de kinderen tijdens het rekenen te laten samenwerken, zodat ze ook verbaal bezig zijn, maar dit is een manier van werken die ze totaal niet gewend zijn.
Het niveau is, mede door het taalprobleem, ook echt een stuk lager dan in Nederland. Tot nu toe heb ik alleen nog maar rekenen en schrijven gegeven omdat het materiaal van de taalmethode (de nieuwste Taal Actief, dat is wel heel fijn!) nog niet in onze klas lag. We gaan daar echt onze handen aan vol hebben. Ik heb twee leerlingen in de klas die totaal geen Nederlands verstaan of spreken, en een heleboel die het heel beperkt beheersen. Verder één Nederlandse leerling en een Arubaanse jongen die een jaar of twee in Nederland op school heeft gezeten.
Qua thuissituatie valt me op dat er maar weinig kinderen zijn die uit een oorspronkelijk gezin komen. De meeste kinderen wonen bij hun moeder, met of zonder stiefvader en met of zonder broertjes en zusjes. Lichamelijk of geestelijk geweld is voor sommige kinderen niet vreemd.
Sommige kinderen zijn dan ook echt heel aanhankelijk, puur omdat ze thuis zoveel aandacht en liefde te kort komen.

De kinderen hebben les van 7.45 tot 13.03, met om 10.00 een half uurtje pauze. Ze zitten dus erg lang in de klas. We hebben het geluk dat we op onze school airco hebben, maar desondanks merk ik dat ze vanaf half twaalf eigenlijk ‘op’ zijn.
Wat betreft de ‘relaxedheid’ bij het lesgeven merk ik eigenlijk nog weinig. Ik ben om 7.00 op school en ben de afgelopen dagen steeds pas tegen 15.00 naar huis gegaan. En dat, terwijl de meeste leerkrachten hier rond half twee allemaal weg zijn. Ik merk dat ik nog veel dingen moet aanpassen in mijn klas totdat het loopt zoals ik het graag wil hebben, maar het verkrijgen van materialen daarvoor (printen, gekleurd papier, lamineren) is erg moeilijk. Maar mijn motto is nog steeds: ‘poco poco’ en ‘loslaten’, en die twee combineren zorgt ervoor dat ik niet in paniek raak omdat ik nog zoveel moet. Ik denk nu gewoon: dat komt nog wel een keer.

Kortom: ik ben blij dat het nu weekend is. Deze dagen kosten toch best wel veel energie. Morgenvroeg ga ik naar een huis kijken om te zien of ik daar zou willen wonen. Ik heb inmiddels ook wat andere lijntjes uitstaan, dus ik zal het wel zien. Mijn meubels zijn er voorlopig nog niet (ze worden 8 september verwacht op Aruba, maar wanneer ik ze dan kan krijgen is de vraag) en ik zit hier tot 1 oktober echt prima. Tijd genoeg dus.
Verder wil ik dit weekend weer lekker naar het strand om even mijn hoofd leeg te maken. Zaterdagavond hopelijk even dansen en zondag lekker eten met twee meiden die hier voor een jaar zitten.
Maar nu eerst slapen.

Drumi Dushi!!!
xxx

  • 17 Augustus 2013 - 08:37

    Andre:

    Heuj!
    Das een omslag inderdaad! Maar de uitdaging is gestart!
    Geniet van het goede weer en de relaxdheid dit weekend!
    Heb je verdiend!

    Groetjes Xxx vanuit Herten

  • 17 Augustus 2013 - 09:26

    Papa En Mama.:

    Hallo lieve Inge,

    Wat een verhaal. Wat een verschil met hier en dan die taalbarriere en zoveel nationaliteiten. Ik weet zeker dat jij die kinderen veel kunt bijbrengen. Al zal dat niet gaan zoals je het hier gewend bent. Pas je maar aan ,aan de omstandigheden en vooral loslaten en ook aan jezelf denken. Je bent daar wel voor een nieuwe uitdaging, maar je bent er ook naar toegegaan om niet zoveel te MOETEN
    Een echt MAMA verhaal. Hopelijk kun je een fijn huisje vinden. Maar wonen en poetsvrouw in de buurt, daar zou ik nog even van profiteren.

    Geniet van het weekend.

    Dikke kus Papa en MamaXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 17 Augustus 2013 - 09:31

    Hans:

    Nou Inge, het loslaten is begonnen; ook nu zal wel weer blijken, dat er voorlopig een discrepantie bestaat tussen "de wetenschap". Dat dit nodig is en het daadwerkelijk in de praktijk brengen hiervan.
    Omdat je niet anders kunt, zal dit op den duur ook wel lukken.

  • 17 Augustus 2013 - 18:56

    Silvia Nissen:

    Hallo Inge,
    We staan op het punt om naar het feestje van Esther te gaan. Nog snel even je verslag uit Aruba lezen. Als ik die verhalen van de school lees, dan hebben ze een echt lieve juf aan jou. Je laat geen kind zonder een pluimpje/knuffel naar huis gaan. Iets dat deze kinderen hard nodig zullen hebben.
    Geniet maar van het weekend, zo te horen heb je goede plannen!
    Heel veel groetjes van Wim en Silvia

  • 18 Augustus 2013 - 15:28

    Tonny En Pieter:

    Hoi Inge, dat is wel even anders, maar inderdaad probeer zoveel mogelijk los te laten na schooltijd. Als ik het zo hoor hebben ze dus allemaal wel een rugzakje. Stop het niet in je eigen. Jouw aandacht zal ze zeker al goed doen en ik weet zeker dat je ze veel kunt leren. Lieve groeten Tonny en Pieter.

  • 18 Augustus 2013 - 19:40

    Juliette:

    Hoi Inge,
    Vandaag heb ik de tijd genomen om je verslagen eens aandachtig door te lezen.
    Je klinkt heel enthousiast. Super om dat tussen je regels door te lezen. Je verhalen over wat er allemaal komt kijken bij een verhuizing overzee en de mentaliteit van de eilandbewoners van de Cariben komen mij allemaal bekend voor. Poco- poco en loslaten zijn twee hele goede adviezen. Ik heb er nog een voor je: geef je werkster niet te veel fooi, want dan heb je kans dat ze de volgende dag niet meer terugkomt. Ze leven daar van dag tot dag. Ze sparen niet voor de toekomst!
    Ik hoop dat je dit weekend hebt kunnen bijtanken, want al die nieuwe ervaringen vreten energie, maar zijn ook leerzaam, boeiend en leuk.
    Ik wens je een onvergetelijke tijd op Aruba.
    Liefs, Hans en Juliette.

  • 19 Augustus 2013 - 22:31

    La,bert Lalieu:

    Jou kennende weet je er wel een draai aan te geven. Let op je zelf en neem er de tijd voor. Op den duur komt alles goed, daarvan ben ik overtuigd.
    Groet,
    Lambert

  • 22 Augustus 2013 - 07:26

    Syl Hennissen:

    Beste Inge,

    Teng en ik volgen je verhalen op de voet. Leuk om te lezen.
    Teng vindt het in groep 4 weer helemaal leuk.

    Groetjes Syl en Teng Hennissen

  • 24 Augustus 2013 - 12:17

    Jan En Door:

    Hallo Inge,
    Hopenlijk heb je al een huis gevonden dat je aanstaat.
    Probeer zoveel mogelijk te genieten van de tijd daar.
    We zijn ervan overuigt dat je zult slagen in je doel.
    Neem het werk niet te vaak mee naar huis.
    Probeer het op zijn tijd los te laten en denk aan jezelf.
    Op zijn tijd lekker naar het strand lijkt me geen slecht idee.
    Groetjes,
    Jan en Door

  • 25 Augustus 2013 - 19:51

    Anny En Jo:

    Hallo Inge,

    Wat een leuke verhalen van Aruba.
    Wij lezen, dat je het nu ook nog druk hebt met de formaliteiten en ook met de kinderen die nog geen nederlands spreken.
    Het is wel een hele uitdaging, maar wij denken toch dat het jou wel zal lukken.
    De kinderen hebben in ieder geval een hele lieve juf gekregen.
    Verder wensen wij je heel veel succes en wij zullen met veel plezier jouw verhalen lezen.

    Heel groeten, van Anny en Jo.

  • 27 Augustus 2013 - 12:16

    Marjo:

    Hallo Inge!

    Ik geloof dat je aan een hele klus bent begonnen!
    Maar dat is voor jou natuurlijk de uitdaging!
    En dat lukt je ook!
    Met ..... genoeg ontspanning hè?
    Ik vind het leuk om je verslagen te lezen!
    Groetjes, Marjo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Welkom op mijn waarbenjij.nu website! Het is zover. Op 1 augustus 2013 zal ik voor drie jaar naar Aruba vertrekken om te gaan werken in het onderwijs. Dit ga ik doen in Oranjestad, de hoofdstad van dit eiland op de Nederlandse Antillen. Omdat ik jullie graag op de hoogte wil houden van al mijn bezigheden en ontwikkelingen op dit 'One Happy Island', zal ik op deze site een blog bijhouden. Ik vind het erg leuk om ook te horen hoe het met jullie gaat, dus laat vooral een berichtje achter bij mijn blogs!

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 1011
Totaal aantal bezoekers 31775

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Juli 2016

Aruba

Landen bezocht: