School - deel 2 :-) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu School - deel 2 :-) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Inge Beek - WaarBenJij.nu

School - deel 2 :-)

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 Augustus 2013 | Aruba, Oranjestad

In mijn vorige blog heb ik beschreven hoe mijn eerste indruk op school was.
Inmiddels heb ik er twee weken opzitten en merk ik dat ik langzaam mijn draai begin te vinden. De taalbarrière blijft een groot probleem, maar ik merk dat een paar kinderen langzaam los beginnen te komen. Ze proberen om een antwoord in het Nederlands te geven, al is dit nog niet helemaal correct. Hopelijk volgt de rest vanzelf, maar het idee dat ze geen fouten mogen maken heerst hier behoorlijk. Ik probeer het maar vaak te bespreken dat ze van hun fouten kunnen leren en dat ik er ben om hen te helpen bij dingen die ze moeilijk vinden. Het is een kwestie van volhouden, maar ik zie het wel positief in.

De nadruk in de klas ligt nog steeds heel erg op technisch lezen, spelling, taal en rekenen. Van deze vakken hebben we ook de Nederlandse methodes (Estafette, de nieuwste Taal Actief en de oudere versie van Wereld in Getallen). Ook begrijpend lezen moet er te zijner tijd bij komen (tegen die tijd informeer ik graag even naar wachtwoorden voor Nieuwsbegrip ☺ ), maar daarvoor wil ik eerst een beetje in het ritme komen en de kinderen leren hoe ze hun werk zelfstandig kunnen maken. Dit is ook een groot probleem, omdat ze veel niet begrijpen. Daarom doe ik het overgrote deel maar klassikaal. Gisteren moest ik een les ontleden geven. Hier snapten de meeste kinderen niks van! Ik ben al blij wanneer ze begrijpen wat een zin betekent… Jullie kunnen dus ook wel inschatten welk idee ik had bij de les van vandaag: voer in kleine groepjes een discussie rondom een stelling waarbij je jouw mening duidelijk maakt.
Laat ik maar zeggen dat ik de les een klein beetje heb aangepast ☺
Inmiddels komen ook de materialen die we in de klas nodig hebben langzaam binnen druppelen. Wat in Nederland al lang voor aanvang van het schooljaar klaar ligt, komt hier dus pas in het begin van het schooljaar, en dan mondjesmaat.
Verder blijft het behelpen qua printen, kopiëren en lamineren. Dat laatste gaat helemaal niet op school. Kopiëren alleen voor school en in de pauze, want na school is het kantoor waar het kopieerapparaat staat vrij snel gesloten Printen kan alleen via de computer van de directrice. Soms is het erg frustrerend. Ik wil graag goede lessen geven, maar met zo weinig materiaal en middelen wordt dit vaak erg lastig.
Maar goed, al met al begin ik mijn daarin ook redelijk te vinden. Ik heb een erg leuke klas, al moet ik ze soms wel flink aanpakken.

De regels op school voor de kinderen zijn streng. Ze moeten in de rij staan, meisjes achter elkaar, jongens achter elkaar. Dan zonder te praten te trap op naar boven, en wanneer ze de klas binnen komen geven ze de leerkracht allemaal een hand. Wanneer een leerkracht een klas aanspreekt antwoord de hele klas met ‘ja juffrouw Inge’ , ‘goedemorgen juffrouw Inge’, enz. Ook met naar huis gaan geven ze de leerkracht allemaal een hand.

Het vele regelen bij instanties is ook nog lang niet afgelopen, dus daar vul ik mijn tijd na school deels mee in. Elke dag iets, en dan kom ik er uiteindelijk wel.
Als ik dan terug kom dan Skype ik even met Nederland terwijl ik aan het zwembad lig, dus dat is een hele fijne combinatie! Dan tegen een uur of zeven wat koken en meestal samen met een paar anderen hier in het complex eten, en dan is het alweer avond en is het alweer snel tijd om te gaan slapen. Ik heb al gemerkt dat ik er het beste redelijk vroeg in kan liggen, rond half tien, tien uur. Moet er tenslotte om 6.00 uit, want ik wil rond 7.00 op school zijn. Daar ben ik vervolgens weer tot 15.00, dus het zijn qua uren eigenlijk vrij normale werkdagen.

In mijn volgende blog zal ik meer vertellen over mijn nieuwe huis! Nou ja, zeg maar gerust: paleis!! Het is echt enorm groot en supermooi!!
Tot snel!!

  • 28 Augustus 2013 - 03:11

    Nienke:

    Ha Inge, wat heb je dat allemaal mooi en duidelijk beschreven. Hopelijk zijn we snel aan bepaalde zaken gewend en zullen er ook nog dingen in het positieve veranderen. Straks drinken we mooi een borrel in onze nieuwe paleisjes en gaan we ook veel meer genieten! Tot morgen, liefs

  • 28 Augustus 2013 - 09:13

    Froukje:

    Ha Inge, Klinkt als een leuk anvontuur. Als je nog ZML-tips nodig hebt hoor ik het wel. Als ik je zo hoor :)
    Geniet ervan!

  • 28 Augustus 2013 - 12:39

    Mariëtte:

    Hoi Inge,

    Mooi verhaal Inge, het geeft goed weer hoe het er is.
    Ik ben helemaal onder de indruk van je foto's.....vooral je nieuwe home. Hopelijk verdwaal je er niet.

    Lieve groet.

  • 29 Augustus 2013 - 22:33

    Papa En Mama. Tonny En Pieter.:

    Hallo lieve Inge.

    leuk om je verhaal weer te lezen. Het blijft puzzelen om goed les te geven.

    Ik heb je gisteren een app gestuurd, maar ik weet niet of het aangekomen is.
    ik krijg geen apps terug.
    wij hebben heerlijk weer en genieten volop.
    kan hier waarschijnlijk ook niet skypen. We gaan morgen een poging wagen.
    heel veel groeten en dikke kus van ons allen.xxxxxxxxx.

  • 30 Augustus 2013 - 17:58

    Papa En Mama.:

    Ha lieve Inge.
    Maar even zo met je kletsen. Appen lukt toch niet.
    Hoe was het vandaag op school?
    Het is hier nu 6 uur. Voor jou nog even volhouden.

    Groeten en dikke kus papa en mama.XXxxxxxxxxx





  • 01 September 2013 - 13:12

    Mia & Hein:

    Hallo Inge,
    Prachtig om al je verhalen te lezen en hoe het langzaam wat begint te wennen.
    We lezen dat het nog wel behelpen is maar daar weet jij wel mee om te gaan...
    Ook de foto's zijn erg mooi en we kunnen zien dat je op het strand tijd maakt om te genieten!
    We weten zeker dat de kinderen heel blij zijn met zo'n juf als jij.

    Lieve groetjes, Hein &Mia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Welkom op mijn waarbenjij.nu website! Het is zover. Op 1 augustus 2013 zal ik voor drie jaar naar Aruba vertrekken om te gaan werken in het onderwijs. Dit ga ik doen in Oranjestad, de hoofdstad van dit eiland op de Nederlandse Antillen. Omdat ik jullie graag op de hoogte wil houden van al mijn bezigheden en ontwikkelingen op dit 'One Happy Island', zal ik op deze site een blog bijhouden. Ik vind het erg leuk om ook te horen hoe het met jullie gaat, dus laat vooral een berichtje achter bij mijn blogs!

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 31771

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Juli 2016

Aruba

Landen bezocht: